De to tårne af J. R. R. Tolkien

“Én Ring er over dem alle, Én Ring kan finde de andre

Én Ring kan bringe dem alle, i mørket lænke dem alle”

IMG_2160

Jeg blev for nyligt færdig med bogen “De to tårne” af J. R. R. Tolkien – den anden bog i Ringenes Herre trilogien. Jeg havde originalt syntes at det ville være håbløst at lave en anmeldelse for en bog som denne, men jeg tænkte HVORFOR IKKE? Jeg er trods alt en kæmpe fan af Middleearth, så min første anmeldelse her på bloggen bliver af de to tårne!

IMG_2163

“De to tårne” tager fat hvor den første bog sluttede – rejseselskabet bestående af de fire hobbitter Merry, Pippin, Sam og Frodo, elveren Legolas, dværgen Gimli, de menneskelige krigere Boromir og Aragorn og troldmanden Gandalf er på en mission om at destruere den Ene Ring som nemt kan falde i de forkerte hænder.

I slutningen af første bog er rejseselskabet splittet pga. et orkerangreb – Sam og Frodo er nu selv på vej til Mordor og får hjælp af det grådige væsen Gollum som de kan blive nød til at sætte deres lid til.

Samtidig må resten af selskabet fare rundt for at lede efter de resterende hobbitter og ender ud i krig mod orkere fra Isengard, styret af den onde troldmand Saruman.

Alt imens fjenden Saurons styrke vokser…


Romanen er en fremragende fortsættelse af historien. Jeg lagde specielt mærke til udviklingen af nogle af karaktererne, især Sam og Frodo. Sam har altid været en utrolig trofast ven, men i denne bog ser man virkelig hans loyalitet og selvopofrelse. Sam er modigere end nogensinde, og man opdager at det ikke kun er ham som er afhængig af sin herre, Frodo – det er også omvendt.

“Kom så, dit beskidte uhyre,” råbte han. “Du har såret min herre, dit udyr, du skal komme til at betale for det. Vi skal videre, men først skal vi to gøre vores regnskab op. Kom her og smag det igen!”

Frodo går også igennem en mærkbar udvikling. Han er ikke længere den lille, tilfældige hobbit fra Herredet, men har nu vist at han er en perfekt og værdig bærer af Ringen.


Det er svært at diskutere meget om denne bog. Alle er enige i at hele serien er fænomenal med dens utrolig univers og opbygning. Selvom den tog mig noget tid at komme igennem, nød jeg hvert et øjeblik, og glæder mig til at læse den sidste og konkluderende roman.

Applaus til Tolkien!

IMG_2167IMG_2166

 

 

About booksforloners

Fanatiker for litteratur, kaffe, musik og en hel del mere.
This entry was posted in Anmeldelser and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

