Top 10 bøger i 2015

IMG_2282

Hej alle bogelskere!

2015 har været et utroligt læseår for mig. Det var først i dette år at jeg virkelig opdagede min kærlighed til litteraturens verden. Jeg har ikke kendt til bogblogs/bogvlogs i mange år, faktisk opdagede jeg det først omkring sommeren 2014, og derefter faldt jeg bare pladask for idéen om at snakke om bøger på nettet. Grundet min uvidenhed om dette fællesskab, havde jeg aldrig holdt som sådan “styr” på min læsning før. Så 2015 havde jeg besluttet, skulle være det år hvor læsehesten i mig virkelig sprang frem – og det har den sandeligt også.

Sandt nok har jeg ikke læst ligeså mange bøger som mange andre har. Jeg er ikke kommet nær de hundrede, men ligger på omkring de 40-50. Mit mål for det kommende år er vel at oppe min læsning endnu mere – hvis muligt – og mest af alt, at finde nogle utrolige bøger som vil forandre og inspirere mig!
Men nok om det! Det vi alle er her for, er jo mine top 10  bøger i 2015. Lets go!:

10: To all the boys I’ve loved before af Jenny Han – Jeg læste denne cutie i efterårsferien, og jeg kommer helt klart til at huske præcis den ferie. Den er super sød, personerne er elskværdige og relaterende og udvikler sig sindssygt meget fra start til slut.

9: Den 5. bølge af Rick Yancey – Jeg var i tvivl om jeg skulle tilføje denne til listen, men når jeg husker tilbage, nød jeg den alligevel ret meget. Jeg elskede den unikke skrivestil som Rick Yancey benytter sig af. Han skifter perspektiv, og af og til hopper han fra 1. til 3. person. ‘Den 5. bølge’ er anderledes end alt andet dystopisk YA, og kan klart anbefale den til en ung science-fiction elsker. Den bliver desuden udgivet som film snart.

8: Dr. Jekyll og Mr. Hyde af Robert Louis Stevenson – Jeg samlede denne klassiker op på min fars anbefaling, og endte med at elske den. Kan klart anbefales at læse den på en regnfuld novemberdag, til den som elsker dystre fortællinger.

7: Since you’ve been gone af Morgan Matson – Ja, der er endnu en contemporary på min liste – hvilket er overraskende siden jeg egentlig ikke læser så utrolig meget af denne genre. Jeg faldt pladask for ‘Since you’ve been gone’ og især dens relaterende hovedperson. Selvom det er en let sommerbog, stikker den dybere end det. Den handler også om at finde sig selv og styrke selvtilliden.

6: Skyggens lærling af John Flanagan – Nogle venner anbefalede denne til mig, og jeg blev positivt overrasket. Det er en super sjov og action-fyldt fantasy-bog, og jeg kan ikke vente med at få fingrene i anden bog.

5: Anne fra Grønnebakken af L. M. Montgomery – selvom jeg uheldigvis kun fik læst den første bog i serien om den sprælske Anne, kan jeg godt påstå at jeg elskede den. Det er sådan en hyggelig og mindeskabende bog, og jeg elsker at man igennem hele serien følger Anne fra hun er barn til voksen. Det er som at betragte en gammel ven udvikle sig, og det er en sand fryd.

4: 1984 af George Orwell – Jeg samlede denne bog op, fordi min skolelære havde bedt os om at medbringe en science-fiction bog at læse i skolen. Jeg havde allerede læst og elsket ‘Kammerat Napoleon’ af samme forfatter, og jeg endte med at holde af ‘1984’ nærmest ligeså meget. Det er en utroligt tankevækkende bog med meget på hjerte, og Orwell kritiserer samfundet og dens udvikling på en grusom og spændende måde. Det er nu en af mine nye yndlings klassikere.

3: Ringenes Herre af J. R. R. Tolkien – Jeg fik desværre ikke læst den sidste og konkluderende bog, ‘kongen vender tilbage’, men jeg fik dog endelig læst de to første – og om jeg elskede dem. Selvfølgelig er de lidt tunge og beskrivende i sproget, men jeg nød hvert et øjeblik af karakterernes rejse gennem Middleearth.

2: Narnia-serien af C. S. Lewis – jeg gav denne barndomsserie et genlæs her i 2015, og jeg fortrød det ikke. Jeg fik så meget ud af at læse den nu, i forhold til da jeg var en lille pige. Det er virkelig en af mine yndlingsserier – hvis ikke yndlingsserien – og C. S. Lewis er en af mine yndlingsgenier!

1: Harry Potter af J. K. Rowling – selvfølgelig har jeg placeret denne serie øverst. Jeg har snydt, og må indrømme at jeg så filmene før jeg læste bøgerne, men jeg fik endelig taget mig sammen og læst serien her i 2015 – og hvor har jeg gået glip af meget. Jeg er helt fortryllet af Joe’s historie som er så gennemtænkt og velovervejet. Man kan ikke andet end at elske de personer hun har skabt, og jeg kan endelig kalde mig selv en Harry Potter fan. Så hvis du har set filmene og ikke tænker at du behøver at læse bøgerne, så TRO OM IGEN.


Tak fordi du læste med!

xoxo

 

 

 

 

 

 

About booksforloners

Fanatiker for litteratur, kaffe, musik og en hel del mere.
This entry was posted in Favoritter and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

