Fornuft og følelse af Jane Austen

Jeg blev for nyligt færdig med klassikeren “Fornuft og følelse” af Romantikkens store forfatter, Jane Austen. Fortsæt for at høre mine yderligere tanker om bogen 😉

Det er i Romantikken, hvor fokus bliver sat på penge, status, og især ægteskab. Familien Dashwood, bestående af de tre søstre Elinor, Marianne, Margeret og deres mor, skal efter tabet af Mr. Dashwood flytte til Barton, hvor de hurtigt får bekendtskab med nye naboer og venner. Marianne dækker bestemt ikke over sine følelser, når hun forelsker sig i den tiltrækkende, men ikke særligt fordelagtige John Willoughby, også selvom den ældste og rationelle Elinor advarer hende om, at gå for hastigt til værks. De ender dog  begge ud i kærligheds-kvaler og må overveje, om de vil lade fornuften eller følelserne påvirke deres fremtid.


IMG_2583IMG_2582

Først vil jeg påpege, hvor fin denne specifikke udgave af “Fornuft og følelse” er. Jeg blev tilsendt denne splinternye udgave af forlaget Lindhardt og Ringhof, og er vild med hvor gennemtænkt, den er.

Men nu til min mening om bogen. Jeg er forholdsvis ny på Austen’s romaner, selvom det ikke føles sådan. Jeg har set adskillige filmatiseringer af hendes romaner, især “Stolthed og fordom” (som BBC forresten har lavet en fortræffelig serie ud af). Derfor føler jeg mig ikke ny i hendes forfatterskab, da jeg i forvejen elsker hendes romantiske og naturprægede historier. Hendes skrivestil er baseret på lange beskrivelser, og sætningerne varer ofte et helt afsnit. Sproget er smukt og elegant, og under overfladen ligger hele tiden en humoristisk sans. Personerne reagerer ofte på dramatisk og overdreven vis, og de har ofte smalltalks om selskaber, indretning, mode og høflighed. Men det er alt sammen med til at gøre historien fin, elegant og meget engelsk, hvilket jeg er fan af.

Vil klart fortsætte med Austen’s bøger 🙂


Tak fordi du læste med! Har du læst Jane Austen’s bøger?

 

 

 

About booksforloners

Fanatiker for litteratur, kaffe, musik og en hel del mere.
This entry was posted in Anmeldelser and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Fornuft og følelse af Jane Austen

  1. Pingback: Marts boghaul – #3 | booksforloners

  2. Pingback: Pride and Prejudice af Jane Austen | BOOKSFORLONERS

Leave a Reply

