To kill a Mockingbird af Harper Lee

Jeg sidder nu komfortabelt derhjemme og “nyder” min læseferie. Det er et stykke tid siden, jeg læste denne bog og skrev denne anmeldelse, men jeg vil nu alligevel dele mine tanker om den.

Under Den Store Depression bor børnene Jem og hans søster Scout med deres advokat-far Atticus i den uheldige men sprælske by Maycomb, Alabama. Regulært kommer de to børn og deres ven, Dill, ud for uforudsigelige og humoristiske situationer. De bliver uvidende involveret i deres fars sag om, at forsvare en uskyldig afro-amerikaner, og er udsat for byens sladder, da der i byen er et klart skel mellem sorte og hvide.


Historien er fortalt ud fra et barns perspektiv, hvilket giver den en naivitet, humor og hjertevarme. Desuden gav det mig derfor den samme fornemmelse, som da jeg læste “The Book Thief” (se min anmeldelse på den her), og pga. den barnlige og simple tilgang til tingene, fyldtes jeg af hjertevarme for de karakterer jeg lærte at kende.

En person, jeg især holdt af, var faderen Atticus. Han var familiekær, dybt intelligent og selvopofrende, men besad stadig en fantastisk form for tør humor.

Noget andet at kommentere på, er brugen af amerikanske slang-ord som jeg indrømmer at jeg lige skulle vænne mig til. Jeg er vant til det britiske og mere korrekte ordbrug, men alt i alt synes jeg at den gav karakter og charme til historien.

Jeg var ekstremt begejstret for den konkluderende afslutning på bogen, som var gjort helt gennemtænkt. Derfor er det ikke umuligt, at jeg vælger at samle den fortsættende bog op.

IMG_2612IMG_2610


Har du læst bogen? Kommentér dine tanker!

About booksforloners

Fanatiker for litteratur, kaffe, musik og en hel del mere.
This entry was posted in Anmeldelser and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to To kill a Mockingbird af Harper Lee

  1. readingsimone says:

    Jeg kan ikke være andet end enig i dine tanker, Eva. Jeg regner også med at samle Go Set a Watchman op hurtigst muligt! Fantastisk bog

    Like

  2. Pingback: Bedste læseoplevelser i 2016 | booksforloners

Leave a Reply

