Gamle bøger – #4

Jeg har en sær svaghed for gamle medtagne bøger – hvad enten det er bløde paperback-klassikere eller smukke, gulddekorerede romaner, selvom jeg nok ved, jeg aldrig får dem læst. På billederne ses mine fangster af bøger som jeg kunne forestille mig stå på et hjemmebibliotek i 1800-tallet. Jeg har igennem den seneste tid været på udkig efter dem, og har på den ene eller anden måde startet en samling.

IMG_2615

Det startede da jeg på Færøerne fandt to bøger fra starten af 1900-tallet. Jeg fik idéen at begynde at samle, bare for at dekorerer min bogreol på en hardcore og unik måde.

Derefter kom “Carl Ewald” med detaljer af guld på ryggen og jeg ved ikke hvad.

IMG_2627

Min farmor gennemskuede min svaghed, og gav mig to forskellige udgaver af “Pilgrimsrejsen” af John Bunyan. Begge indeholder illustrationer, men den ene med overflod af guld og den anden en lille skrøbelig bog med en smuk ryg.

Så fandt jeg en underlig lille en, “Hjortens Flugt” af Christian Winther. Hele bogen er i digtform, men selve coveret er igen præget af guld og illustrationer.

De seneste tilføjelser blev gjort, da min far skulle skille sig af med et par af hans bøger. Jeg havde længe beundret hans udgave af “Dr. Jekyll og Mr. Hyde” og “Oliver Twist”, og blev overrasket da han bare sådan forærede mig dem.

IMG_2619

Desuden fandt han (gratis) på et bibliotek disse tre bind af klassikeren ‘Krig og Fred’. Igen er de smukt dekorerede, og selvom romanen anses for at være ret så tung, håber jeg snart på at komme igennem den.


Det er så hvad min samling af gamle bøger består af (for nu!) Tak for kigget;)

 

About booksforloners

Fanatiker for litteratur, kaffe, musik og en hel del mere.
This entry was posted in Hauls and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

