Harry Potter and the cursed Child af J. K. Rowling

IMG_2874IMG_2881

Efter mange år uden udgivelse af nye bøger, er J. K. Rowling, sammen med John Tiffany og Jack Thorne, nu endelig udkommet med en ny tilføjelse til Harry Potter universet – ’The cursed Child’ (eller ’Det forbandede Barn’ som det bliver udgivet som på dansk) er et manuskript til det tilsvarende teaterstykke, som bliver vist i London, og det er en fortsættelse fra, hvor den sidste Harry Potter bog slap; det er nitten år siden, Voldemort blev overvundet, og Harry skal nu sende sine tre egne børn til troldmandsskolen Hogwarts…


Grunden til mit forholdsvis korte resumé er, at historien helst skal holdes hemmeligt for den potentielle læser – men nu til hvad jeg synes om bogen.

’The cursed Child’ er helt klart anderledes end selve Harry Potter serien, da den jo er skrevet i manuskript-form, og jeg kan 100 procent påstå, at jeg ikke synes ligeså godt om den, som de syv bøger. Men jeg kan dog ikke påstå at jeg ikke nød at læse den – for det gjorde jeg. Det var dejligt ikke bare at høre fra Harry, men at høre fra Rowling igen. Den form, det var skrevet i, gjorde selvfølgelig, at jeg kom til at savne skrivestilen som plejede at være tilstede.

Jeg vil også sige, at jeg bedre kunne lide anden del end den første, da plottet i anden del blev meget mere gennemtænkt. Jeg synes til tider at situationerne var kliché, hvilke jeg kan forestille mig, at man ville have fået mere ud af, havde man set stykket. Men en ting, jeg lagde mærke til, var humoren – jeg er sikker på, at jeg havde grædt af grin hvis jeg havde set det blive spillet på scenen – hvem ved, måske ser jeg det en dag…?

IMG_2876IMG_2877

Alt i alt sætter jeg altså pris på historien, og jeg kan se pointen i at tilfredsstille fansene på denne måde. Men intet slår den originale historie om Harry, Ron og Hermione, og deres tid på Hogwarts.


Tak fordi du læste med! 

 

 

 

 

About booksforloners

Fanatiker for litteratur, kaffe, musik og en hel del mere.
This entry was posted in Anmeldelser and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

