The Book Lover’s tag

På det seneste har jeg simpelthen været i den værste reading-slump. Selvom der sådan set altid står ulæste bøger på min bogreol, som jeg ved bliver samlet op før eller siden, har jeg ikke haft den fjerneste anelse om, hvad jeg skal læse. Det ser næsten ud til, at intet kan vække bare en smule interesse (hvilket jeg ved er løgn, for jeg har sådan set en endeløs ønskeliste af bøger, som selvfølgelig alle koster penge, jeg ikke har). Man kan selvfølgelig ikke undgå, at blive liiidt nervøs for, om man egentlig nogensinde slipper fri fra denne kedsommelige periode, men som så mange andre har sagt, skal man vel bare give det tid og lade læsningen komme naturligt. Et sted derude skal der såmænd nok være en bog som fanger mig.

Men nok om det. Jeg faldt fornyligt over “The Book Lover’s Tag”, et tag som i korte træk fortæller lidt om, hvilken læser man er. Det er måske ligelovligt too-much-information for nogle, og i så fald forventer jeg ikke, at du læser dette opslag til ende, men hyggeligt er det jo alligevel 😉


img_2959img_2967

Er der et bestemt sted, hvor du plejer at læse?

– Jeg er desværre så kedelig, at mit mest brugte læse-sted er min seng eller på sofaen (hvis altså der er nok stilhed i stuen). Dog vil jeg sige, at jeg i øjeblikket er på udkig efter en lænestol af en art. Jeg er simpelthen forelsket i tanken om at sidde i en britisk-lignende lænestol, med ryg og armlæn, og skiftevis læse i min bog og kigge ud af vinduet. Om det i sidste ende bliver så ideelt, tvivler jeg på, men ikke mindst ønsker jeg mig et eller andet læsespot.

Gør du brug af bogmærker, eller bruger du et tilfældigt stykke papir?

– Jeg er ikke en person som går ud og køber nuttede bogmærker for de penge jeg har (de skal nemlig bruges på bøger), men over årene har jeg dog samlet mig en bunke bogmærker, som jeg tænker, at jeg ligesågodt kan gøre brug af. Dog har jeg ingen strikte regler for, hvad jeg stikker ind i mine bøger, så i ny og næ bliver det til en tilfældig lap papir.

Kan du stoppe med at læse hvor som helst, eller skal du læse kapitlet færdigt?

– Jeg har egentlig ikke et så stort behov for at færdiggøre kapitlet. Hvis jeg kan se, at der kun er en eller to sider tilbage af kapitlet, læser jeg det som regel, men jeg har faktisk i højere grad behov for at stoppe på et rundt tal – mærkeligt, ikke? Jeg kan godt lide tanken om det, fordi det giver mig et større og mere “perfekt” billede af, hvor mange sider jeg læste den dag. Lidt a la OCD, jeg ved det.

Spiser eller drikker du, imens du læser?

– Ikke tit, men jeg kan da godt finde på at lave mig en kop te eller snacke lidt. Det synes jeg nu er hyggeligt :p

Hører du musik/ser du TV, imens du læser?

– TV, nej. Men jeg kan godt tolerere og ligefrem nyde at høre klassisk klaver, imens jeg læser, laver lektier etc. På den måde er der nemlig ikke chance for, at jeg kommer til at nynne/synge med på sangene – og så spiller jeg også selv klaver 🙂

Læser du én bog ad gangen, eller kan du læse flere?

– Jeg har som sådan altid bedst kunnet lide, at læse en ad gangen, da jeg som så mange andre føler, at jeg på den måde kan sætte mig hundrede procent ind i historien. Men på det seneste har jeg startet nye bøger, også selvom jeg ikke havde færdiggjort den, jeg først var gået igang med. Jeg tror mest det er fordi, jeg var i tvivl om jeg overhovedet havde lyst til at læse bogen til ende. Men som nævnt har jeg jo været i noget af en reading-slump, og jeg følte derfor, at det var nødvendigt at prøve lidt af hvert.

Foretrækker du at læse derhjemme eller andre steder?

– Jeg læser helt klart mest derhjemme, men jeg har ikke noget imod at læse ude. Det er bare sjældent, jeg lige føler for at rode min taske rundt efter en bog, hvis jeg alligevel er on-the-go.

Læser du højt eller indeni dig selv?

– Jeg læser indeni migselv, men til tider når jeg læser engelske bøger, kommer jeg til at sige ordene højt. Eller hvis jeg er i et meget larmende lokale.

Læser du forud, eller skipper du sider?

– NEJ. Hvis jeg kommer til en meget langtrukken beskrivelse eller lignende, kan jeg godt finde på at skimme lidt, men umiddelbart skipper jeg ikke noget.

Knækker du bogens ryg, eller holder du den vedlige?

– Det har sjovt nok udviklet sig gennem årene. Førhen var jeg ret så perfektionistisk omkring mine bøger, men nu åbner jeg mine paperbacks på vid gab og har faktisk en tendens til at knække ryggen bevidst. Men mine hardbacks synes jeg dog ikke skal have en mishandlet ryg, selvom jeg dog også tror, at det er svært overhovedet at knække dem.

Skriver du/tager du noter i dine bøger?

– Ikke som sådan. Jeg har nogle bøger som er fremhævet med blyant og highlighter-papir hist og her, men ærligt talt glemmer jeg bare at gøre det.


Tak fordi du læste med! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

About booksforloners

Fanatiker for litteratur, kaffe, musik og en hel del mere.
This entry was posted in Tags and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

