Bedste læseoplevelser i 2016

img_3269img_3266

Endnu et år er gået, endnu flere bøger er blevet læst, og jeg har fundet fire af årets bedste frem. Jeg har ikke skrevet en lang forklaring eller et resumé på de enkelte bøger – jeg har mere fokuseret på min egen oplevelse og mening med den.

Her er de i en – nogenlunde – kronologisk rækkefølge fra utrolig god til helt igennem fænomenal:


To kill a Mockingbird af Harper Lee – en berømt klassiker, jeg endelig gik igang med. Min interesse og kærlighed lå mest i de karakterer, jeg lærte at kende gennem historien (og ja, jeg taler i særhed om Atticus). Jeg elsker, at den er fortalt fra et barns synspunkt (hvilket faktisk er et gennemgående tema i denne liste…), og jeg elsker de underspillende værdier og meninger, som ikke bliver fortalt direkte, men bare ligger under overfladen. Læs min fulde anmeldelse her.

Extremely loud and incredibly close af Jonathan Safran Foer – er en ekstremt rørende bog om 9-årige Oskar som mister sin far under angrebet på Tvillingetårnene (også kendt som 9/11). Jeg elskede Oskars stemme og unikke synspunkt, og jeg elskede den episke rejse han gennemgår i historien. Læs min fulde anmeldelse her.

The Book Thief af Marcus Zusak – en absolut uforglemmelig læseoplevelse om en lille pige, Liesel Meminger, og hendes opvækst under 2. Verdenskrig. Det var skønt at læse om hendes kærlighed til bøger og litteratur, og ikke mindst skønt at lære karakterene at kende. Desuden var skrivestilen poetisk og rørende. Læs min fulde anmeldelse her.

Drageløberen af Khaled Hosseini – kender du de der bøger, man nærmest har i baghovedet hver dag, siden man afsluttede sidste side? ‘Drageløberen’ er den bog, jeg husker tydeligst – både fordi det ikke er lang tid siden jeg læste den, og fordi den satte så stort præg på mig. Det er en bog om venskab, krig og tilgivelse – og mere til. Jeg kan ikke vente med at få fingrene i mere af Khaled Hosseini. Læs min fulde anmeldelse her.

img_3267


Det var de bøger, jeg fiskede frem denne gang. Jeg håber, du vil give dem en chance;)

Tak fordi du læste med!

 

 

 

 

About booksforloners

Fanatiker for litteratur, kaffe, musik og en hel del mere.
This entry was posted in anbefalinger, Favoritter and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

