Pride and Prejudice af Jane Austen

img_3460

Den romantiske historie om Elizabeth Bennet og Mr. Darcy har haft en stor plads i mit hjerte igennem de sene år af min opvækst. Jeg har med min familie set BBC mini-serien utallige gange, og jeg kender derfor fortællingen ud og ind.

Men det gik jo så på et tidspunkt op for mig, at jeg aldrig havde læst bogen fra ende til anden (jeg har derimod læst hendes anden roman, ‘Fornuft og Følelse’, af hvilken du kan læse min anmeldelse her).

Men nu fik jeg den altså læst! Her er mine tanker om bogen:


I historien følger vi Elizabeth Bennet, anden ældst af fem søstre, hvis mor er hysterisk efter at få dem alle gift. Da den rige og venlige Mr. Bingley kommer til nabolaget, spirer der derfor håb om en fremtidig mand til den ældste Miss Bennet, Jane. Men han er akkompagneret af sin velhavende og stolte ven, Mr. Darcy, som straks bliver dømt arrogant og uhøflig af hele byen. Både Darcy og Elizabeth er fjendtligt stemt; begges stolthed og fordomme forhindre dem i at være noget andet. Eller det tror Elizabeth i hvert fald, men med tiden går Darcy’s tanker og følelser i en helt anden retning…


‘Pride and Prejudice’  – eller den danske titel, ‘Stolthed og Fordom’ – er hermed min yndlings kærlighedsroman. Jane Austen er kendt for sin underspillede humor, for sine kommentarer på social status i Romantikken og for sine intelligente, vittige og stærke kvindelige karakterer – alt sammen noget denne roman kan prale af.

Jeg er vild med Elizabeth som person, og selvom bogen blev skrevet for over 200 år siden, er hun stadig en inspirerende kvindelig rollemodel. Hendes selvsikkerhed, venlighed, humor og kækhed har (kan jeg forstille mig) været til gavn for mange kvinder da romanen udkom.

“She had a lively, playful disposition, which delighted in anything ridiculous”

Austens skrivestil og sprog er beundringsværdig uden at indeholde overflødige ord, og selvom historien er simpel, bliver den gjort spændende. Typisk for romantikken er den stærkt præget af natur og idyl; og jeg ignorerer som altid det faktum, at størstedelen højst sandsynligt er blevet romantiseret. Nå jeg læser Jane Austen, fanger jeg ofte mig selv i at drømme om at være en del af historien; og det plejer at være et tegn om, at en bog er god.

img_3458


Tak fordi du læste med! Jeg håber, det vakte nysgerrighed :)))

 

 

About booksforloners

Fanatiker for litteratur, kaffe, musik og en hel del mere.
This entry was posted in Anmeldelser and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

