Not another bookhaul – #7

Åh, jo.

Selvom mit bogkøberi har haft lidt af en stilstand her på det seneste, har jeg dog fået fat i et par stykker. Og dem vil jeg nu dele med jer:


IMG_4007IMG_4012

Monster af Patrick Ness – Denne bog fandt jeg i en genbrug for nogle småmønter – hvilket var perfekt, da jeg i længere tid havde været usikker på, hvorvidt jeg skulle købe den. Den handler om drengen Conor O’Malley hvis mor er dødeligt syg af kræft. En nat kommer et takstræ i hans have til live, og viser sig som et kæmpe uhyre. “Monster” er en bog om at acceptere tab, tilgivelse og at give slip. Udover det, indeholder den flotte, dystre illustrationer af Jim Kay – du genkender ham måske fra de illustrerede udgaver af Harry Potter-serien.

The Help af Kathryn Stockett – Jeg har set filmatiseringen af denne bog et par gange, og er derfor meget interesseret i at læse den selv. Også denne bog købte jeg brugt. Den finder sted i 60’ernes USA, hvor forskellen på hvide og sorte i den grad er markeret. Vi følger den unge, kvindelige (og desuden hvide) journalist, Skeeter, som er modstander af racediskriminationen. Hun starter et vanskeligt og dristigt projekt – hun vil skrive en bog med udgangspunkt i undertrykkelsen af afroamerikanerne. Hun teamer op med Aibileen og Minny, to sorte tjenestepiger som begge har oplevet uretfærdig og respektløs behandling i de hjem, de tjener. Men dette nye projekt er langt fra til alles fornøjelse…

Eating Animals af Jonathan Safran Foer – dette er faktisk den bog, jeg læser lige i øjeblikket. Jeg læste “Extremely loud and incredibly close” af samme forfatter, og hvis du har læst min anmeldelse af den, ved du måske, hvor begejstret jeg er for den. “Eating animals” er dog en non-fiktion-bog – nærmest et langt essay – hvori forfatteren diskuterer og reflekterer om emnet kød. I bogen trækker Foer forhænget fra, og afslører de mange fejl og rædsler ved masseproduktionen af kød og mejeri. Han taler om hvilken indflydelse det har på planeten, kroppen og – selvfølgelig – dyrene. Som du nok kan gennemskue, er bogen meget for den vegetariske livsstil. Ikke desto mindre er den utrolig interessant og oplysende at læse. Jeg kommer nok til at skrive en anmeldelse, når jeg har læst den færdig.

The little Prince af Antoine De Saint-Exupéry – er faktisk en bog, jeg læste sidste år, men dels grundet at jeg så godt kunne lide den, og dels fordi den var så billig på Saxo’s hjemmeside, valgte jeg at bestille den hjem. Dette er en illustreret fortælling for både børn og voksne – den handler om hovedpersonens møde med en sød, lille prins, men fra en anden vinkel filosoferer den over meningen med tilværelsen. Den er verdenskendt som en klassiker indenfor filosofi, og jeg kan i høj grad anbefale at læse den.

Milk and Honey af Rupi Kaur – kender vi ikke snart alle denne digtsamling? “Milk and Honey” er en samling af poesi som handler om kærlighed, had, sorg, at give slip og meget, meget mere. Den er meget hurtigt blevet meget kendt verden over, måske især af kvinder, da den især diskuterer kvindekroppen, hudfarve, feminisme og bare generelt læses fra et kvindeligt synspunkt. Jeg bestilte den hjem af ren nysgerrighed, og har nu læst den igennem. Min mening er lidt splittet…

And the Mountains echoed af Khaled Hosseini – Hosseinis to andre bøger, “Drageløberen” og “A thousand splendid Suns” er af mig højt elsket, og derfor skulle jeg selvfølgelig tage fat på denne bog af hans. Jeg ved ikke meget om den – ikke andet end at den følger ti-årige Abdullah og hans højtelskede søster Pari, og at den, som Khaled Hosseinis andre bøger, handler om krig. Men jeg kan ikke vente med at læse den!

A Dictionary of Tolkien af David Day – hvad kan jeg sige? Jeg elsker alt Tolkien-relateret, og jeg har – jeg ved ikke hvor længe – ønsket mig netop denne. Det er hvad titlen siger; en Tolkien-ordbog, som forklarer alle mulige begreber indenfor Middleearth-verdenen. Jeg tænker dog ikke, at jeg kommer til at læse den fra ende til anden (!!!), men at det bliver en slags opslagsbog, som jeg kommer til at bladre igennem, når jeg støder på ord jeg ikke kender i Tolkiens bøger.

The Time Traveler’s Wife af Audrey Niffenegger – denne bog er mit seneste fund. Bogstaveligt talt fund; jeg gik rundt ved Islands Brygge, og så et genialt påfund: et offentligt bogskab, i hvilket man kunne tage eller aflevere brugte bøger gratis. Og dér fandt jeg selvfølgelig denne bog. Jeg vidste absolut intet om den, men havde dog hørt om den før, og alene af den grund valgte jeg at adoptere den. På bagsiden kan jeg dog læse mig frem til, at det er en kærlighedshistorie som involverer tidsrejser, og at den desuden har fået gode anmeldelser. Jeg er frisk!


Har du læst nogle af disse bøger? Hvad synes du om dem? 

Tak fordi du læste med!

About booksforloners

Fanatiker for litteratur, kaffe, musik og en hel del mere.
This entry was posted in Hauls. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

